Spel för två

En brädspelsblogg där fokuset kommer ligga på spel som kan spelas på två.

The secret of Monte Cristo

Kategori: Allmänt

Spelare: 2-4
Tid: 45-60
I The secret of Monte Cristo ska du som spelare skicka in dina äventyrare till fästningen Château d'If, för att där hitta skatterna som sägs finnas i fästningen.
 
"Action slide"
 
Spelet bygger runt den s k "action slide" som visar vilken handling spelarna får göra, och vem som får göra det. Varje spelare har fyra kulor i sin färg på denna AS (är man två spelare har man sex stycken), och har man kulan längst ner när det är dags för den handlingen har man en fördel. Efter att spelaren/spelarna har utfört den handling som är just då tar spelaren, vars kula är längst ner, och flyttar den kulan till en av de andra platserna på AS.
Ex. Spelet har precis börjat och blå har sin kula längst ner i den handlingen som är först (längst till vänster). När spelaren har gjort den handlingen tar han sin kula och lägger den högst upp i spalten längst till höger. Därefter är det dags för nästa handling(den som har en gubbe som bild).
 
 "Supply cards"
 
Värdet av skatterna.
 
De handlingar man gör, och de fördelar som de ger spelaren längst ner, är följande:
 
 -"Supply" - Den aktiva spelaren (den som är längst ner) drar lika många kort som det finns spelare, tar ett av korten och delar ut ett var till de andra spelarna.
 -"Adventures" - Den aktiva spelaren placerar ut noll till tre äventyrare på spelplanen, de andra spelarna får placera ut en.
-"Treasure chest" - Den aktiva spelaren drar tre slumpmässiga skatter och placerar ut dem i tre olika fängelsehålor(finns sex stycken) på kartan.
-"Rearrange" - Den aktiva spelaren får välja att antingen flytta ner en av sina kulor ett eller två steg på AS, eller flytta upp värdet på en skatt ett eller två steg. 
 
Bonus zoner.
 
Kortet man får från "supply"-handlingen har två funktioner. Den första är att man får lika många äventyrare som det finns gubbar på kortet (en till tre). Den andra funktionen är väskorna som finns i olika färger och i olika antal på korten, dessa kommer användas när man hämtar hem poäng.
 
När man placerar ut äventyrare på brädet sätter man dem vid fängelsehålor med skatter som passar de kort man har, och som man räknar med kommer ge en höga poäng. Men finns det inga bra platser har man alltid fyra speciella zoner som har olika funktioner. En ger ett s k "wild card" som fungerar som en väska i vilken färg som helst. En annan gör att man får ta ytterligare tre äventyrare. Den tredje ger 2 poäng. Och den sista gör att man får ta två äventyrare från sin hand och placera ut dem på brädet.
 
Spelbrädet
 
Så hur får man poäng? Jo, när man har placerat ut skatter på spelbrädet, och det slutar med att en fängelsehåla har fyra skatter, då börjar poängfasen. Det går till så att man börjar med fängelsehåla A och går bokstavsvis fram till F(alltså även de fängelsehålor som inte är fulla). Vid varje fängelsehåla kollar man vem som har mest äventyrare där, skulle det vara lika så börjar den som är högst upp i placeringen, och den spelaren får ta så många skatter den vill och kan. För att få ta en skatt finns det vissa regler:

1. För varje skatt som en spelare tar måste spelaren ta bort en av sina äventyrare i den fängelsehålan(och alltid den som är högst upp i placeringen först).
2. För varje färg som spelaren tar måste man slänga minst lika många väskor som storleken på skatten. 
Ex. Tar du en skatt med färgen röd och storlek tre måste du använda en äventyrare och slänga kort så att du kommer upp i minst tre röda väskor, t ex ett kort med två röda väskor och ett kort med en röd väska. Skulle du även ta upp två gröna skatter där ena har storleken två och den andra ett, måste du ta bort två äventyrare och slänga kort som har sammanlagt tre gröna väskor, t ex ett kort som har tre gröna väskor.
 
Därefter är det nästa spelares tur i den fängelsehålan att plocka på sig skatter(om spelaren vill), innan man förflyttar sig till nästa fängelsehåla.
 
För att räkna ut hur mycket poäng man får kollar man på värdet av varje färg man tog och gångra det med antalet skatter du hade.
Ex. Du tog en röd skatt som var en trea, värdet av den färgen är tre, därför blir det tre gånger tre vilket ger en poäng på nio. Hade du även plockat på dig två blåa skatter som var en etta och en två och de var värda två just nu skulle det ge ytterligare sex poäng.
 
Spelet tar slut när en spelare når eller passerar fyrtio poäng.
 
Fängelsehåla
 
The secret of Monte Cristo är ett spel jag inte har fastnat för och som jag tycker är ett tråkigt spel. Därför har spelet inte spelats så många gånger. Det jag har att klaga på är att det bl.a kändes som äventyrarna tog slut för fort, att komma upp i fyrtio poäng kom man efter två eller max tre poängfaser (kändes som spelet knappt hade kommit igång), och det kändes inte som om man hade så mycket kontroll över spelet, då varje handlingen ändå skulle utföras i den fasta ordningen. Spelet hade kanske funkat på flera spelare (något jag skulle vilja testa), men för två spelare tycker jag inte att det funkar. Enligt mig är det här spelet ett dåligt två-spelar spel.

Mage Knight Board Game

Kategori: Allmänt

 
Spelare:1-4
Tid: 150min (enligt BGG, jag och frugan spelade det på ca 5h i helgen)
 
Mage Knight Board Game är det senaste tillskottet till våran spelsamling här hemma. Det här spelet är riktigt komplext och inget man kanske ska börja lära nybörjare inom brädspel. En liten fördel är dock att det finns en "tutorial" vilket kan underlätta lite av lärandet. Mage Knight Board Game är ett spel med både kort och tärningar vilket gör att tur kommer påverka en del på hur spelet utvecklas. Samtidigt så är det ett pussel då det gäller att komma på hur man på det mest optimala sättet kan utnyttja de kort man har på handen, till att göra det man vill.
 
Hur det ser ut i början av spelet.
Observera att spelet tar en del plats så man bör inte ha ett för litet bord.
 
I Mage Knight Board Game kontrollerar varje spelare en Mage Knight och beroende på vilket uppdrag man väljer har spelet olika mål. Ett av de vanligaste är att man ska utforska världen och tar över X antal städer inom X antal rundor.
 De olika Mage Knights man kan välja i spelet.
 
När varje spelare har valt vilken Mage Knight man vill vara får man tillhörande kort och tokens. Därefter drar man upp kort till sin handlimit och så börjar spelet. I början av varje runda väljer varje spelare ett taktik-kort, det finns olika beroende på om det är dag eller natt och varje kort ger olika förmågor. Slutligen börjar spelaren med det lägsta numret på sitt taktik-kort.
 
Taktik-kort för dagen
Taktik-kort för natten
 
Genom att spela ut korten man har på sin hand kan man utföra olika handlingar, och det finns en hel del saker man kan göra i spelet. Några exempel:
 
- Förflytta sig.
- Utforska kartan.
- Rekrytera gubbar.
- Träna i kloster.
- Bränna ner kloster.
- Plundra byar.
- Attackera monster.
- m.m
 
Spelet är rätt fritt i att du får själv välja vad du vill göra, och hur du tar dig till ditt mål är upp till dig. På vägen till ditt mål kommer du gå upp i nivåer, vilket gör din gubbe starkare, och beroende på hur du tar dig framåt kan du få ett gott eller ett dåligt rykte(tydligen gillar de inte när man bränner ner kloster).
 
Gubbar och förmågor som kan förskaffas under resans gång till ditt mål.
 
Varje spelare börjar spelet med en kortlek på femton kort som är lika föra alla spelare samt ett unikt kort.
 
Varje kort (förutom "units") har två förmågor, en vanlig och en starkare förmåga. Genom att betala en kostnad så kan man aktivera den starkare förmågan på korten. Som resurserna i spelet är begränsat, gäller det att räkna ut vilka förmågor man ska göra starka, och vilka som är bäst att använda den vanliga förmågan på.
 
Kostnaden för att förflytta sig i olika terränger ändras beroende på om det är dag eller natt.
 
Om det är dag eller natt spelar en större roll i spelet, och mellan varje runda skiftar det. Förutom att olika terränger kan ha olika kostnader under olika tider på dygnet, kan man bara använda den starkare varianten av magi-kort under natten. Det finns ett undantag när det gäller magi-korten, det är att man kan använda den starkare varianten även under dagen om man är nere i en grotta. Fördelen med dag är istället att man kan använda gul-mana.
 
Kristaller och mana kan få under spelets gång.
 
Fienderna hör till olika kategorier, där vissa är starkare än andra.
 
Striderna i spelet känns lite unikt i att det är uppdelat i olika faser där man ska använda sina kort för anfall eller försvar. I första fasen attackerar man med ranged- eller seige-attacker, om man har möjlighet att göra det (finns regler om när man inte kan). Därefter attackerar fienden dig, så om man inte har tagit död på fienden i första fasen attackerar den först i närstrid. Efter det tar man skada för attacker man inte kunde blockera. Slutligen får man attackera själv med vanliga attacker. Det man ska tänka på är att inget förs över, gör man inte tillräckligt stor skada för att ha död på fienden i första fasen, är det ingen idé att spendera kort då den har fullt liv i attack-fasen. Kan du inte blockera hela attacken, får du hela skadan. När du ska ta död på den i attackfasen måste du göra tillräckligt med skada, annars har den fullt liv om du har möjlighet att möta fienden igen.
 
Det är ett pussel varje gång fiender ska besegras. För att besegra dessa fick jag...
 
 använda dessa kort. Jag lyckades ta död på dem och inta staden, utan att få en enda skråma.
 
Det händer för mycket i spelet för att man ska kunna förklara allt. Det bästa vore att kolla på youtube efter videor där folk visar hur det går till. Videorna kan dock vara en timme långa, men ger en stor inblick i spelet.
 
 
Hur det såg ut i slutet av spelet. Som sagt tar spelet stor plats.
Det har även mörknat ute efter flera timmars spelande.
 
Mage Knight Board Game är inte ett spel för alla. Men gillar man temat, pussel, långt spel och inte avskräcks av alla regler, kan detta vara något för dig. Det är något speciellt när man möter flera fiender på en gång och lyckas gå ut ur striden vinnande med få skador. Men se upp, i slutet av spelet kan det ta upp till 20 min för en spelare att göra sin tur, som man vill göra det så optimalt som möjligt (man vill ju inte gå ut ur en strid "halvdöd")
 

Pandemic

Kategori: Allmänt

 
Spelare 2-4 (upp till 5 med expansion)
Tid: 45min-1h
 
Pandemic är ett samarbetsspel där det gäller att rädda världen från fyra sjukdomar genom att hitta botemedel för dessa.
 
Vad man gör under sin runda.
 

Varje gång det är sin tur går man igenom tre steg:
 
1. Man gör fyra handlingar.
2. Man drar två kort, gör eventuella epidemi-kort och slänger kort så man har sju kort kvar på handen.
3. Infekterar städer.
Spelarkort.
 
Forskningslabb.
 
Det finns flera olika handlingar man kan välja mellan. Man kan flytta från en stad till en närliggande om de är anslutna till varandra (de har ett streck emellan). Spelar man ut ett spelarkort får man flytta till den staden som står på kortet. Står du i den stad som är på spelarkortet får du flytta till vilken stad du vill på brädet. Är du och en annan spelare i samma stad så kan du ge den andra spelaren ett kort, OM det kortet du ger är den stad som ni står i. Man kan behandla en sjukdom genom att ta bort en kub i den staden man står i. Finns botemedlet för den sjukdomen får du ta bort alla sjukdomar av den färgen i staden. Har du fem kort i en och samma färg och står i samma stad som ett forskningslabb kan du skapa botemedel för den färgen  genom att kasta de fem korten.
 
Infektionskort
 
Infektionstakt.
 
När du är klar med dina fyra handlingar drar du två nya spelarkort till handen. Därefter drar du lika många kort från infektionshögen som infektionstakten står på (så du börjar med två men kan komma upp i fyra). I de städer som kommer upp lägger du en sjukdomskub i matchande färg.
 
Epidemi-kort
 
 
Drar ett epidemi-kort när du tar dina spelarkort händer det lite fler saker innan du drar från infektionshögen. Först så höjer du infektionstakten ett steg. Därefter tar du det kort som är underst i infektionshögen och lägger tre kuber i den staden. Det kortet blandar du sedan med alla kort i slänghögen och lägger dessa högst upp i infektionshögen. Därefter börjar du dra så många kort från högen som infektionstakten står på. Epidemi-kortet gör att de städer som redan har blivit infekterade snart kommer få ännu en kub.
 
Exempel på outbrake.
 
Skulle det hända att du har tre kuber i en stad och måste lägga dit en till, kommer det istället hända ett utbrott. Det gör att istället för att lägga en kub i den staden som står på kortet, lägger du istället en kub i varje stad som den är ansluten till. Skulle det redan finnas tre kuber i en av städerna händer ytterligare ett utbrott. Dock kan bara en stad ge utbrott en gång per spelares tur.
 
Roller som folk kan ha.
 
Varje spelare kommer ha en egen roll med unika egenskaper som ger fördelar till den spelaren. Exempel på egenskaper hos rollerna:
 
- Ge spelarkort till en spelare utan att behöva vara i den staden.
- Hindra kuber från att placeras ut på spelbrädet om man är i närheten.
- Ta bort alla kuber i en färg från staden du står i, även om inget botemedel finns.
- m.m.
 
Spelbrädet.
 
Det finns flera sätt att förlora i spelet:
 
- Få 8 utbrott.
- Spelarhögen är slut när man ska dra.
- Kuberna i en färg är slut när man ska ta en.

Det finns dock bara ett sätt att vinna och det är när man har hittat botemedel för alla sjukdomar.
 
Petridiskarna fick man med i expansionen Pandemic: On the brink
 
Pandemic är ett roligt samarbetsspel. Som spelet är lätt att förstå är det perfekt för att dra in nytt folk i brädspelsvärlden utanför monopol och risk. Svårighetsgraden varierar beroende på hur många spelare man är, då det blir svårare när man är fler spelare. Genom att blanda in olika antal epidemi-kort kan man också variera svårighetsgraden till den nivå som passar en bäst. 
 
En till fördel med Pandemic är att om man inte gillar att ett spel är på engelska, finns det en svensk version med namnet Pandemia.