Spel för två

En brädspelsblogg där fokuset kommer ligga på spel som kan spelas på två.

Spel för två och vem är jag?

Kategori: Allmänt

Hej och välkommen till min nya blogg. Här kommer jag skriva om brädspel som man kan spela på två personer.
 
Så vem är då jag? Jag heter Thomas, 26 år och flyttar snart till Falkenberg, jag är gift med min underbara fru som är den person som jag oftast spelar brädspel med. Förutom jag och min fru har vi här i hemmet en kanin och en katt som tyvärr inte vill vara med och spela spel med oss. 
 
Ända sedan jag var liten har jag alltid gillat att spela spel, men på den tiden var det inga advancerade eller "bra" spel (som många inbitna spelare nuförtiden säger). Det som spelades var monopol, fia med knuff eller andra spel där det helt enkelt gick ut på att slå en tärning och gå X antal steg och den som först kom till mål vann. I grundskolan och gymnasiet spelades det även mycket kortspel med en vanlig kortlek. Men för något år sedan upptäckte jag och frugan två spel vi inte hade sett eller spelat innan. De två spel var Settlers of Catan och Carcassonne vilket på nytt väckte upp mitt spelintresse. Vi bestämde oss också för att lära oss spelet Svea Rike som jag hade fått när jag var liten men aldrig lärt mig då mina föräldrar inte hade något intresse att lära mig spelet. Dessa tre spelades flitigt, även catan spelades på två även om det egentligen är för tre, tills dess spelen började bli tråkiga att bara spela på två(man lär sig lite hur den andra tänker). Ytterligare något år gick och i början av förra året(2013) gick jag med i en spelförening där det inte fanns ett enda spel som jag hade spelat förr och de flesta var s k "bra" spel, d v s spel där det är lite mer tänka och inte bara turen som bestämmer vem som vinner.
 
Nu har det gått ett år sedan jag kom in i denna underbara värld av bra brädspel och min kollektion här hemma växer för fullt. Det har köpts så mycket att frugan får säga till att jag får vänta med att köpa nya för att vi ska hinna spela de vi har och även tänka på ekonomin. Men förutom att spela gillar jag att läsa om spelen som finns, ibland även kolla på videos om dem för att se om det är något för mig. Allt detta för att veta vilka som i framtiden kan få en plats i min kollektion Det finns så oerhört mycket brädspel och alla passar inte en själv, därför kan det vara bra att kolla upp spelet lite innan man köper. I detta letande har jag kollat efter någon svensk brädspelsblogg och de jag hittar är inaktuella eller så läggs fokus även på annat, och ingen lägger fokus på spel som kan spelas på två. Därför skapar jag nu denna blogg med fokus bara på brädspel och alla spel kan spelas på två personer. Som jag även spelar spel i min spelförening kan jag ibland även skriva om brädspelen är roligare på fler eller om det passar bäst på två.
 
Förhoppningsvis kommer ni kanske få nytta av denna blogg för att upptäcka nya brädspel som finns och även se att det finns många bra spel för två personer.
Kommentera inlägget här: