Spel för två

En brädspelsblogg där fokuset kommer ligga på spel som kan spelas på två.

The secret of Monte Cristo

Kategori: Allmänt

Spelare: 2-4
Tid: 45-60
I The secret of Monte Cristo ska du som spelare skicka in dina äventyrare till fästningen Château d'If, för att där hitta skatterna som sägs finnas i fästningen.
 
"Action slide"
 
Spelet bygger runt den s k "action slide" som visar vilken handling spelarna får göra, och vem som får göra det. Varje spelare har fyra kulor i sin färg på denna AS (är man två spelare har man sex stycken), och har man kulan längst ner när det är dags för den handlingen har man en fördel. Efter att spelaren/spelarna har utfört den handling som är just då tar spelaren, vars kula är längst ner, och flyttar den kulan till en av de andra platserna på AS.
Ex. Spelet har precis börjat och blå har sin kula längst ner i den handlingen som är först (längst till vänster). När spelaren har gjort den handlingen tar han sin kula och lägger den högst upp i spalten längst till höger. Därefter är det dags för nästa handling(den som har en gubbe som bild).
 
 "Supply cards"
 
Värdet av skatterna.
 
De handlingar man gör, och de fördelar som de ger spelaren längst ner, är följande:
 
 -"Supply" - Den aktiva spelaren (den som är längst ner) drar lika många kort som det finns spelare, tar ett av korten och delar ut ett var till de andra spelarna.
 -"Adventures" - Den aktiva spelaren placerar ut noll till tre äventyrare på spelplanen, de andra spelarna får placera ut en.
-"Treasure chest" - Den aktiva spelaren drar tre slumpmässiga skatter och placerar ut dem i tre olika fängelsehålor(finns sex stycken) på kartan.
-"Rearrange" - Den aktiva spelaren får välja att antingen flytta ner en av sina kulor ett eller två steg på AS, eller flytta upp värdet på en skatt ett eller två steg. 
 
Bonus zoner.
 
Kortet man får från "supply"-handlingen har två funktioner. Den första är att man får lika många äventyrare som det finns gubbar på kortet (en till tre). Den andra funktionen är väskorna som finns i olika färger och i olika antal på korten, dessa kommer användas när man hämtar hem poäng.
 
När man placerar ut äventyrare på brädet sätter man dem vid fängelsehålor med skatter som passar de kort man har, och som man räknar med kommer ge en höga poäng. Men finns det inga bra platser har man alltid fyra speciella zoner som har olika funktioner. En ger ett s k "wild card" som fungerar som en väska i vilken färg som helst. En annan gör att man får ta ytterligare tre äventyrare. Den tredje ger 2 poäng. Och den sista gör att man får ta två äventyrare från sin hand och placera ut dem på brädet.
 
Spelbrädet
 
Så hur får man poäng? Jo, när man har placerat ut skatter på spelbrädet, och det slutar med att en fängelsehåla har fyra skatter, då börjar poängfasen. Det går till så att man börjar med fängelsehåla A och går bokstavsvis fram till F(alltså även de fängelsehålor som inte är fulla). Vid varje fängelsehåla kollar man vem som har mest äventyrare där, skulle det vara lika så börjar den som är högst upp i placeringen, och den spelaren får ta så många skatter den vill och kan. För att få ta en skatt finns det vissa regler:

1. För varje skatt som en spelare tar måste spelaren ta bort en av sina äventyrare i den fängelsehålan(och alltid den som är högst upp i placeringen först).
2. För varje färg som spelaren tar måste man slänga minst lika många väskor som storleken på skatten. 
Ex. Tar du en skatt med färgen röd och storlek tre måste du använda en äventyrare och slänga kort så att du kommer upp i minst tre röda väskor, t ex ett kort med två röda väskor och ett kort med en röd väska. Skulle du även ta upp två gröna skatter där ena har storleken två och den andra ett, måste du ta bort två äventyrare och slänga kort som har sammanlagt tre gröna väskor, t ex ett kort som har tre gröna väskor.
 
Därefter är det nästa spelares tur i den fängelsehålan att plocka på sig skatter(om spelaren vill), innan man förflyttar sig till nästa fängelsehåla.
 
För att räkna ut hur mycket poäng man får kollar man på värdet av varje färg man tog och gångra det med antalet skatter du hade.
Ex. Du tog en röd skatt som var en trea, värdet av den färgen är tre, därför blir det tre gånger tre vilket ger en poäng på nio. Hade du även plockat på dig två blåa skatter som var en etta och en två och de var värda två just nu skulle det ge ytterligare sex poäng.
 
Spelet tar slut när en spelare når eller passerar fyrtio poäng.
 
Fängelsehåla
 
The secret of Monte Cristo är ett spel jag inte har fastnat för och som jag tycker är ett tråkigt spel. Därför har spelet inte spelats så många gånger. Det jag har att klaga på är att det bl.a kändes som äventyrarna tog slut för fort, att komma upp i fyrtio poäng kom man efter två eller max tre poängfaser (kändes som spelet knappt hade kommit igång), och det kändes inte som om man hade så mycket kontroll över spelet, då varje handlingen ändå skulle utföras i den fasta ordningen. Spelet hade kanske funkat på flera spelare (något jag skulle vilja testa), men för två spelare tycker jag inte att det funkar. Enligt mig är det här spelet ett dåligt två-spelar spel.
Kommentera inlägget här: